Wednesday 20 July 2011

Sharing is Caring

Pernah dengar tak pasal ungkapan ni? Mesti dah familiar right. Sebab ape ya bila sebut pasal share atau kongsi ni, mesti akan dikaitkan dengan caring? Pada pendapat aku lah, maybe sebab bila kita kongsi, kita seakan-akan mengambil berat dan membantu orang lain. Tapi bukan semua benda boleh kongsi tau. Boyfi or hubby orang jangan nak try-try kongsi. Mengamuk si gegurl tersebut nanti. Hahahaha. Over sangat. Okey, sebab apa isu ni timbul hari ni, semalam adalah seorang junior aku yang bernama Iman text aku minta tolong aku ajarkan beliau subjek Chemistry asasi. Berpeluh jugak lah aku dengar. Mana tak nya, aku belajar subjek tu masa aku sem 1 asasi dan sekarang ni aku dalam sem 3 asasi. Bak kata orang ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah. Nanti tak pasal-pasal aku bagi ajaran sesat dekat adik tu. Kesian dia nanti, Tapi Alhamdulillah. Aku berjaya juga mengingati subjek tu dengan baik. As long as aku ingat konsep dia da okey da. Just term dia aku lost sikit. So, before ajar Iman, aku pun study balik buku teks Kimia kawan aku. Nasib baiklah Ummi, roommate aku ada buku tersebut. Lega sangat. So, moral of the story is, ikutlah sunnah Rasulullah yang berbebunyi, sampaikan sesuatu ilmu walaupun ianya hanyalah sepotong ayat. Kepada kakak-kakak senior, korang semua kena ingat yang ilmu korang takkan stop bile final dah habis sebab, bila junior masuk nanti confirm they all akan cari you all. So, chain ni takkan stop sampai lah bila-bila pun. And bila korang gagal ajar junior tersebut, malulah status kita sebagai senior. Hahaha. Over sangat…

4 comments: